Høje forventninger – positive forventninger – tydelige forventninger
Social- og Sundhedsskolen Fyn stræber målrettet efter at være en skole, der giver dig de allerbedste betingelser for at udvikle dig fagligt og personligt. Det kræver, at alle bidrager til at skabe et godt og trygt studiemiljø – og øver sig i at udvise professionalisme, når noget bliver svært.
En positiv faglig udvikling kræver, at du er studieaktiv.
Det betyder, at du:
Et trygt studiemiljø kræver desuden, at alle:
Ingen røg og rusmidler
Dine undervisere vurderer løbende din studieaktivitet og din faglige udvikling. Husk, at din aktive deltagelse er helt afgørende for, at dine undervisere kan vurdere, om du udvikler dig.
Hvis du i en periode har særlige udfordringer med at fx at møde til undervisning, er det vigtigt, at du selv er opsøgende hos dine undervisere ift. at afdække mulighederne for at indgå aftaler, der gør det muligt for dig at være studieaktiv alligevel.
Hvis vi oplever, at du bidrager negativt til studiemiljøet, vil vi tale med dig om det og forventer, at du samarbejder med os om at løse problemet. Hvad kan du selv gøre?
Om nødvendigt kan skolen i samarbejde med eventuel ansættende myndighed iværksætte følgende sanktioner:
1. Aftale
2. Advarsel
3. Udmeldelse og vejledning til andet uddannelsestilbud
Tyveri, hærværk samt respektløs, krænkende eller voldelig adfærd og andre alvorlige overtrædelser af ordensreglerne accepteres under ingen omstændigheder og vil medføre midlertidig eller permanent bortvisning.
Som ansat elev i en kommune eller Region Syddanmark er du samtidig underlagt de regler og vilkår, der gælder for medarbejdere pågældende sted.
Der er mange gode grunde til, at Social- og Sundhedsskolen Fyn insisterer på at være røgfri. Vi mener, at de vigtigste er, at:
Røgfri skoletid indebærer, at alle medarbejdere, elever og kursister er røgfri gennem hele skole- og arbejdsdagen.
Det er ikke afgørende, om man fjerner sig fra matriklen. Pointen er, at man er røgfri i hele det tidsrum, hvor man er i skole, på arbejde eller i oplæring.
Bemærk, at ”røg” i denne sammenhæng dækker over alle nikotinholdige produkter, herunder snus.
Der kan være forskellige andre tilbud i din kommune. Her har vi samlet en oversigt over kommunernes tilbud:
Dine chancer for at blive røgfri øges markant, hvis du er bevidst om, hvor motiveret du er for et rygestop. Overvejer du et rygestop? Undersøger du? Eller er du i gang?
Dine chancer for at blive røgfri øges markant, hvis du tager imod den rette hjælp og samtidig er bevidst om omfanget af din afhængighed. For at få en ide om hvor afhængig du er, kan du prøve testen nedenfor.
Testen kan dog ikke stå alene – da man kan være ganske afhængig af selv få cigaretter. Selvom man ryger få cigaretter, er det ikke sikkert at små mængder af nikotinerstatning er nok til, at man kan blive uafhængig af sine cigaretter.
Det kan derfor være en fordel at kombinere brug af rygestopmedicin med rådgivning.
Hvis et rygestop skal lykkes, er der brug for at ændre på nogle vaner, og man har også brug for nogle argumenter, der har betydning for en selv. Et blandt mange argumenter kan være at spare penge.
I forbindelse med rygestop, findes der forskellige hjælpemidler, som kan mindske kroppens abstinenssymptomer og gøre det lettere at holde op med at ryge. Nogle præparater kan du købe i håndkøb på apoteket, andre medicinske produkter fås på recept hos din læge.
Ønsker du hjælp til valg af produkter, kan du få rådgivning på apoteket eller af en rådgiver på Stoplininen.dk.
På www.stopforum.dk kan du udveksle erfaringer med andre, der overvejer at holde op med at ryge, eller som allerede er stoppet.
Sundhedsstyrelsen har lavet en rygestopguide, der indeholder
Guiden kan være en hjælp til dit rygestop, uanset om du går på et rygestopkursus, eller du prøver at holde op med at ryge på egen hånd.
Du henter rygestopguiden her på SST.dk.
Stoplinien tilbyder gratis telefonrådgivning, der tager udgangspunkt i det, du har brug for for at blive røgfri. Rådgiverne kan også hjælpe med tilmelding til rygestopkurser i hele landet.
Du kan ringe på tlf 80 31 31 31 eller sende en sms med teksten ”rygestop” på 1231, så ringer Stoplinien dig op. Det koster kun almindelig sms-takst.
Faktisk lykkes det kun for 4 % at droppe cigaretterne ved at tage en såkaldt kold tyrker, viser en undersøgelse fra Sundhedsstyrelsen. Det kan derfor være en fordel at kombinere brug af rygestopmedicin med en anden form for hjælp.
Der er bl.a. mulighed for rygestopkurser og telefonrådgivning. Du kan få mere information på stoplinien.dk
Der er mulighed for at downloade apps:
Stoplinien.dk finder du på Facebook. Her finder du godt råd og gode videoer, hvor andre fortæller om deres erfaringer.
Gældende også for andre former for krænkende eller grænseoverskridende adfærd end mobning
På Social- og Sundhedsskolen Fyn har vi fokus på at skabe og vedligeholde et attraktivt og sundt læringsmiljø, hvor alle trives. Det kræver, at vi har et generelt fokus på at styrke vores fælles opmærksomhed på og oplevelse af fællesskab, ansvar, åbenhed og mod – og andre stærke værdier, der bidrager til vores bærende værdi professionalisme.
Vi tror på, at mobning kan forebygges med opmærksomhed på vores værdier. Men vi anerkender også, at mobning findes, og at skolen skal tage ansvar for at håndtere mobningen og bringe den til ophør.
Denne antimobbestrategi indeholder retningslinjer for, hvad vi skal gøre i situationer, hvor elever udsættes for mobning eller anden krænkende eller grænseoverskridende adfærd. Strategien definerer de generelle rammer, mens den konkrete situation afgør de specifikke initiativer, der kan rette op på situationen.
Mobning kan have mange forskellige udtryk og være:
Især verbal mobning kan være vanskelig at afgrænse. Hvad nogen ser som mobning ser andre måske som kærligt drilleri. Netop derfor er værdierne fællesskab, ansvar, åbenhed og mod så vigtige: Vi er nødt til at udvise nysgerrighed og tale om det, når vi er i tvivl.
Alle elever og medarbejdere på Social- og Sundhedsskolen Fyn har pligt til at reagere, når de er vidne til mobning eller vidende om, at mobning finder sted. Det samme gælder ved andre former for krænkende eller grænseoverskridende adfærd.
Alle har ansvar for at bidrage til at forebygge mobning og andre former for krænkende adfærd.
Ledelsen har ansvaret for:
Underviserne har ansvaret for:
Eleverne har ansvaret for:
Det er alles ansvar – både elevers og medarbejderes – at komme mobning og andre former for krænkende adfærd til livs. Derfor har alle også pligt til at gøre skolen opmærksom på problemet, hvis man konstaterer, at mobning finder sted, eller man selv oplever sig udsat for krænkende adfærd.
Elev eller elever konstaterer mobning:
Elever kontakter i første omgang underviser, vejleder eller andet personale, som foretager en umiddelbar vurdering af situationens karakter og omfang
Enkeltstående hændelse, ikke af grov karakter:
Hvis der vurderes at være tale om en enkeltstående hændelse, der ikke er af grov karakter, håndteres udfordringen som udgangspunkt af underviser/vejleder/team med vejledning fra den relevante uddannelsesleder
Gentaget mønster af mobning:
Hvis der vurderes at være tale om et gentaget mønster, melder underviser/vejleder sagen til ledelsen. Efter en anmeldelse om mobning lægger ledelsen inden for 10 hverdage en konkret handleplan for, hvordan sagen behandles og løses
Implementering af handleplan – eksempler på handlinger:
Handleplanen indebærer – afhængigt af situationen – handlinger som fx:
Dokumentation
Ledelsen har ansvar for, at sagen dokumenteres i skolens journalsystem
Blangstedgårdsvej 4
5220 Odense SØ
EAN: 5798000558076
A P Møllers Vej 39
5700 Svendborg
EAN: 5798000561168
Østre Hougvej 101
5500 Middelfart
EAN: 5798000561175
29575746
Copyright © 2024 Social og Sundhedsskolen Fyn. All Rights Reserved • Persondatapolitik • Tilgængelighedseklæring • Whistleblowerordning