Forside / Nyheder / SKOLEN / Eleverne strømmer til praksisnær sprogundervisning
05.03.2025

Eleverne strømmer til praksisnær sprogundervisning

Kreativ DSA-undervisning er stor succes

Det summer af stemmer med forskellige accenter, når Social- og Sundhedsskolen Fyn hver torsdag efter frokostpausen slår dørene op til skolens sprogværksted. Her kan skolens social- og sundhedshjælperelever, der har dansk som andetsprog, mødes og styrke deres danske sprog med udgangspunkt i den faglighed, de er ved at udvikle. Tilbuddets popularitet er nu så stor, at skolen står over for at udvide tilbuddet.

Sprogværkstedet er et frivilligt tilbud, som elever deltager i på eget initiativ eller på opfordring fra undervisere eller oplæringsvejledere. Ved ankomst bliver de deltagende elever delt i tre grupper, som enten løser en række sprogtrænende opgaver med et SOSU-fagligt afsæt, regulær undervisning i dansk-som-andetsprog (DSA) eller træning i at cykle.

Vores Sprogværksted giver eleverne nogle fleksible og kreative muligheder for at arbejde med det danske sprog. De sprogtrænende opgaver, som vi kalder værksteder, tager udgangspunkt i den faglighed, eleverne er ved at opbygge, og her skal de bruge de samme kompetencer, som de fx skal bruge ude i oplæringen. I DSA-undervisningen kan vi gå mere i dybden med særlige områder inden for det danske sprog, mens cykelværkstedet giver eleverne mulighed for at træne at køre på cykel, som du i visse kommuner skal kunne for at være i den udkørende hjemmepleje. Og det kan være svært, hvis man kommer fra et land, hvor cykling ikke er en del af kulturen”, fortæller Ann Langholz, som er DSA-underviser og står for Sprogværkstedet på Social- og Sundhedsskolen Fyn sammen med skolens andre DSA-undervisere.

Hemmeligheden bag Sprogværkstedets succes ligger ifølge Ann Langholz i den fleksible form, som giver elever mulighed for at arbejde med deres sprog på en kreativ og praktisk måde, som når de fx skal bygge smittekæden. Men værkstederne giver også eleverne mulighed for at tale sammen om de sproglige vanskeligheder, de møder, når de er ude i oplæringen.

Vi er så glade for, at eleverne kommer på eget initiativ, fordi de selv kan se værdien i Sprogværkstedet. Jeg har lige talt med en gruppe, der sad og diskuterede ordet ”koordinere”. En elev var stødt på ordet flere gange i sin oplæring, men hun kunne simpelthen ikke få greb om dets betydning, og her kunne de andre hjælpe hende, og det gav en rigtig god snak om de ord, de nogle gange finder svære”, fortæller Ann Langholz.

Et stadigt større antal elever deltager i Social- og Sundhedsskolen Fyns sprogværksted, og tilbuddet er nu ved at sprænge sine rammer. Snart skal skolen vælge, hvordan man fremadrettet vil skalere tilbuddet. Det er noget, der glæder Social- og Sundhedsskolen Fyns direktør Gunna Funder Hansen:

Man bliver jo glad i låget over, at vi har skabt et tilbud, som eleverne aktivt vælger og finder mening i at bruge. Og det her er kun begyndelsen. Vi har et stort fokus på at blive endnu dygtigere til at møde elever med dansk som andetsprog med respekt for både deres udfordringer og deres ressourcer. For de kommer ikke kun med sproglige barrierer, der skal forceres. De bidrager også med nogle meget skarpe kompetencer. At slå rod et nyt sted i verden åbner ens blik for, at vores verdensbilleder og kommunikation er dybt forankrede i kulturelle selvfølgeligheder, og det skærper den faglige opmærksomhed på, at vi ikke kan tage vores egne værdier og kommunikative koder for givet, når vi træder ind i andre menneskers hjem og privatliv – hvilket man jo gør i de fag, vi uddanner til. Det vil vi gerne blive endnu bedre til at understøtte”, siger Gunna Funder Hansen.

Copyright © 2024 Social og Sundhedsskolen Fyn. All Rights Reserved • PersondatapolitikTilgængelighedseklæringWhistleblowerordning

Søg
Skip to content