Samarbejde med dagplejere bringer elever tættere på praksis

Tilmeld nyhedsbrev
Tak for din tilmelding

Samarbejde med dagplejere bringer elever tættere på praksis

Latter, barnlige hvin og glædesudbrud. Det sprudler af glade stemmer, farver og god energi i Højby Hallerne. Grundforløbselever på pædagogisk assistentuddannelsen på Social-og Sundhedsskolen Fyn har taget forskud på Dagplejernes Dag, hvor de er værter for 60 dagplejebørn. Her afprøver de den teori, de har lært på skolen, og omsætter den til praksis med sanse- og oplevelsesbaner. Arrangementet er et produkt af et samarbejde med to tidligere elever, der arbejder som dagplejere.

Leg og ansvar går hånd i hånd

Det var to tidligere pædagogiske assistentelever fra Social- og Sundhedsskolen Fyn, Vicky Jensen og Katrine Wulff Andersen, der fik ideen til samarbejdet. De er nu begge dagplejere i Højby, og de vil gerne være med til at sætte fokus på pædagogassistentelevernes arbejde.

”Det er win-win! Både elever, børn og dagplejere får vildt meget ud af sådan en dag!”, siger Katrine Wulff Andersen.

Med udgangspunkt i temaet ”dyr – zoologisk have” har 20 elever på grundforløb 2 arbejdet med at skabe oplevelser og aktiviteter, der kan stimulere sanseoplevelser hos børn. Som kulmination på arbejdet stod eleverne for en sjov og lærerig dag i Højbyhallerne, hvor 60 dagplejebørn i alderen 0-3 år havde den store fornøjelse af at opleve elevernes store engagement.

”Børnene kastede sig ud i det. Dagplejemødrene var gode til at give slip på deres børn og lade os få dem i hænderne. De havde tiltro til os”, fortæller elev Cilla Møller Petersen, 19.

Når teori bliver til praksis

Eleverne havde tilpasset aktiviteterne til dagplejebørnene for at understøtte børnenes læring og udvikling. Eleverne lagde særligt vægt på, at børnene ville få udfordret hele deres sanseapparat, deres fin- og grovmotorik og deres nysgerrighed. Dette blev gjort med spændende og farverige oplevelses- og forhindringsbaner, bakkelandskab, sansetæpper, dyrelyde og meget andet.

”De studerende var suverænt gode til børnene! På en empatisk måde fik de engageret børnene i de forskellige aktiviteter. Det var en forrygende formiddag for børn og voksne, som vi håber bliver gentaget”, fortæller Katrine Wulff Andersen.

På grundforløbet bliver teori og praksis vægtet lige højt. I følge underviser Pernille Paludan Tjørnelund er arrangementet netop en unik mulighed for eleverne, hvor de kan afprøve deres teoretiske viden i praksis:

”Vi ser eleverne i “action”, og vi ser dem arbejde med det, de skal kunne som pædagogiske assistenter. På den måde kan vi reflektere og evaluere sammen med eleverne, trække paralleller til undervisningen og sætte fagbegreber på”, fortæller Pernille Paludan Tjørnelund, og underviser Marlene Juul supplerer: ”Teorien er mange gange helt anderledes end i praksis. Det er sundt for eleverne at blive udfordret i at tænke i nye løsninger, når tingene ikke går som planlagt”.

Vil du se billeder fra dagen?

På SOSU Fyns facebookside har vi lavet et opslag med billeder fra dagen.

Tilmeld nyhedsbrev
Tak for din tilmelding