Når virkelighedens udfordringer klares i virtual reality

Tilmeld nyhedsbrev
Tak for din tilmelding

Videnscenter for Velfærdsteknologi Vestdanmark har sammen med CadPeople og Teknologisk Institut udarbejdet et nyt virtual reality-værktøj, der kan gøre overgangen fra skolebænk til praktik nemmere for landets SOSU-elever.

Den 18årige SOSU-assistentelev David Frydenssted er i gang med at give Ella et bad. Han klæder Ella af, lægger hendes tøj i vaskekurven og sørger for, at Ella er korrekt placeret i badestolen, som han betjener med stolens fjernbetjening. Men i virkeligheden står David Frydenssted på Social- og Sundhedsskolen FYN, og badningen af Ella foregår i Virtual reality-lejligheden ViVA. Her er David Frydenssted i gang med at fuldføre en af de såkaldte ”missioner”, som forbereder ham på den virkelighed, han snart møder, når han skal i sin første uddannelsespraktik.

”Jeg tror, vi er mange der er nervøse for at stå alene med en borger første gang. Jeg vil rigtig gerne gøre det korrekt og sikre, at borgeren er tryg. I Virtual reality-lejligheden lærer jeg en arbejdsgang og får øvelse i at håndtere en badsituation trin for trin. Det gør mig nok mere tryg inden praktikken”, fortæller David Frydenssted.

Et flagskib for Videnscenter for Velfærdsteknologi Vestdanmark

Virtual reality-lejligheden ViVA er udviklet af Videnscenter for Velfærdsteknologi Vestdanmark i samarbejde med CadPeople og Teknologisk Institut. Målet har siden Videnscentret´s opstart i april 2018 været at lave et undervisningsværktøj, som kan styrke SOSU-elevernes faglighed i et virkelighedstro miljø. Resultatetet er ViVA, som er en læringsplatform, hvor sundhedsfaglige elever kan se sundhedsfaglige undervisningsfilm, træne faglige færdigheder, udforske velfærdsteknologier eller opleve hverdagen med Alzheimers demens gennem virtual reality.

”ViVA bruger virtual reality og gamification på et niveau, som hverken er set på SOSU-uddannelserne eller andre erhvervsuddannelser endnu. Vi er utrolig stolte af at have udviklet en platform, som styrker SOSU-fagligheden og bringer undervisningen af sundhedsfaglige medarbejdere ind i det 21. århundrede”, siger videnscenterkoordinator Jacob Sangild.

Underviser Jennie Petra Nielsen er en af dem, der tror på at ViVA kan gøre en forskel for SOSU-eleverne. Hun underviser elever på Social- og Sundhedsskolen FYNs grundforløb 2, hvor de har afprøvet ViVA og oplevet potentialet:

”Jeg oplever, at især unge elever har svært ved at forberede sig på, hvad de kommer ud til i deres praktikperioder. De har måske gjort sig nogle tanker på forhånd, men hvis de ikke kender så mange ældre mennesker, er det svært for dem at forberede sig. Her tror jeg virkelig, at ViVA kan noget særligt. Den kan forberede eleverne på virkeligheden og skabe en blødere overgang mellem skole og praktik.”

En gevinst for SOSU-uddannelserne

David Frydenssted træder tøvende et skridt frem. Fysisk står han på et solidt linoleumgulv, men i Virtual reality-lejligheden ViVA prøver han at træde over et afgrundsdybt sort hul, som lige før var en helt almindelig dørmåtte. David Frydenssted oplever nu, hvordan det føles at være Ella, som oplever hallucinationer som følge af Alzheimers demens.

”Det er meget livagtigt, og jeg kan godt forstå, Alzheimerspatienter bliver bange. Det her giver mig en meget bedre forståelse for deres oplevelser, og jeg kan bedre fornemme, hvad jeg skal være opmærksom på”, fortæller David Frydenssted.

Der går kort tid, før vi igen hører David Frydenssted gispe og træde et skridt tilbage. Grene på træerne uden for Ellas vinduer er nu blevet til kløer, der griber ud efter ham. Men når han åbner vinduet, er det bare grene igen. Hans underviser, Jennie Petra Nielsen ser smilende til. Som tidligere SOSU-assistent har hun selv mødt en del demente borgere, og hun kan sagtens se ViVAs kvaliteter:

”Det er super lærerigt, at vores elever får lov at opleve Alzheimers demens på egen krop. Så kan vi sparre med dem om, hvordan de skal arbejde med den type borgere. Det er helt klart en gevinst for deres uddannelse”, siger Jennie Petra Nielsen.

Fakta

  • ViVA er både en biograf med SOSU-faglige læringsfilm, en virkelighedstro simulation af oplevelsen af Alzheimers demens, en virtuel lejlighed med 15 velfærdsteknologier og en tryg træningsbane, hvor SOSU-elever kan træne deres færdigheder gennem forskellige missioner. Platformen kan både bruges af den ene elev eller i undervisning af flere elever.
  • Virtual reality-lejligheden ViVA er udviklet i et samarbejde mellem Videnscenter for Velfærdsteknologi Vestdanmark, CadPeople og Teknologisk Institut.
  • Videnscenter for Velfærdsteknologi Vestdanmark er finansieret af midler fra Undervisningsministeriet og indsamler og udvikler viden inden for tre fokusområder: velfærdsteknologi, simulation og innovativ læring. Dette sker primært i samarbejdet med vores tre værtsskoler: SOSU Nord, SOSU Fredericia-Vejle-Horsens og Social- og Sundhedsskolen FYN, men også i et samarbejde med landets øvrige SOSU-skoler.
  • Videnscenter for Velfærdsteknologi Vestdanmark fejrer 1 års fødselsdag med lancering af Virtual reality-lejligheden ViVA torsdag den 11. april kl. 14.00-15.30 på Videnscentrets tre værtsskoler. Her kan alle interesserede høre mere om ViVA og opleve lejligheden på egen krop. Læs mere her: https://videnscenterportalen.dk/vfv/aktivitet/1-aars-foedselsdag/

 

Kontaktpersoner

 

 

Tilmeld nyhedsbrev
Tak for din tilmelding