De forlængede restriktioner betyder, at studiestarten for nye SOSU-elever landet over har måttet foregå hjemmefra. Og hvordan sikrer man så den bedst mulige studiestart? På Social- og Sundhedsskolen Fyn har en del af svaret været at køre hjem til de nye elever og byde dem velkommen på deres grundforløbsuddannelse.

– Det her med at komme ud at hilse og møde hinanden i virkeligheden, håber vi kan være med til at gøre studiestarten en smule mere personligt. Og så håber vi også, at hjemmebesøgene kan fjerne lidt af den nervøsitet, som er forbundet med at starte på noget nyt, fortæller Maria Sandager Bøgelund, der til dagligt underviser i Svendborg.

Maria har sammen med sine kolleger været rundt til de godt 100 elever, som er startet på Svendborg-skolen i denne uge.

Udover velkomstbreve havde Maria og hendes kolleger også pakket studiebøger, som eleverne skal bruge i deres undervisning de næste 20 uger på grundforløbet. Og det er der en helt særlig grund til.

– Vi er i gang med et projekt, hvor vi undersøger, hvordan det påvirker elevernes læreprocesser, at de også har fysiske bøger til rådighed. Det elektroniske univers kan rigtig meget, men der er også kvaliteter ved en fysisk bog, som går tabt, når den kun kan læses på en skærm. Vi ved, at læreforståelsen statistisk set svækkes ved læsning på skærm, og at nogle elever har lettere ved at orientere sig i og få overblik over indholdet i en fysisk bog. Så vi er optagede af at blive klogere på, hvor stor gevinsten er, og om det er en gevinst for alle elever, fortæller direktør Gunna Funder Hansen.

Siden marts sidste år har undervisningen overvejende foregået virtuelt grundet de løbende restriktioner. Det kan være en udfordring for en skole, hvor den praksisnære undervisning står højt på dagsordenen.

– På en SOSU-skole er der rigtig meget fokus på både fagenes ”håndværk” og på relationerne, og begge dele udvikler vi helt sikkert bedst, når vi er fysisk sammen, fortæller Gunna Funder Hansen, der glæder sig til, at skolen igen kan åbne dørene for praksismiljøerne og møde eleverne i den virkelige verden.

– Men heldigvis har vi nogle opfindsomme undervisere, der er vildt dygtige til at finde på sjove aktiviteter, som eleverne kan gennemføre hjemme, og som der er masser af læring i. Og vi bliver hele tiden bedre til det, afslutter Gunna Funder Hansen.

Projektet løber i første omgang frem til april. Når skolen har haft mulighed for at evaluere på effekten, besluttes det, om der fortsat skal udleveres fysiske studiebøger til skolens elever.

NYHEDSBREV