Pædagogisk assistentelever skaber glæde til årets Silhuet Festival

Tilmeld nyhedsbrev
Tak for din tilmelding

På trods af rigeligt med regn var humøret højt til årets Silhuet Festival. Her var borgere med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse fra hele Danmark mødt op til en festlig dag med god musik og underholdning. Elever fra pædagogisk assistentuddannelsens Åbent Læringscenter var med til at styre løjerne og skabe den gode stemning.

Selvom regnen faldt hårdt over Atletikstadionet i Bolbro, var der stadig fest og farver til årets Silhuet festival, der blev afholdt den 30. august. Det var tredje år, at festivalen for borgere med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse blev afholdt på Fyn, og musikprogrammet bød på populære navne som Anna David, Back to Back og Jokeren. Der var solgt knap 400 billetter i forslag, og trods regnen var der masser af aktivitet på festivalpladsen.

På festivalpladsen stod pædagogisk assistentelever fra Åbent Læringscenter på Social- og Sundhedsskolen Fyn for en stor del af underholdningen. Eleverne stod for tre boder, hvor festivallens gæster kunne prøve kræfter med dåsekast, fiskedammen eller få lagt en festlig makeup. Alle boderne havde dog et dybere formål, som var funderet i et pædagogisk perspektiv:

“I boden med dåsekast handlede det jo ikke bare om at vælte dåserne. Det handler om at give de udviklingshæmmede en succesoplevelse, så vi heppede og fløjtede hver gang, der blev kastet. Der var mange, som synes, det var så fedt, at de kom tilbage flere gange”, fortæller Thomas Jensen og bliver suppleret af Susanne Klein Knoth: “Ja vi ved jo, at mange af dem har svært ved relationer og kan være meget generte. Så vi havde også en bod, hvor du kunne lave et opslag med navn, billeder og interesser, og så kan de måske finde en ven eller en kæreste. Det var en stor succes, og der var faktisk et par, som blev kærester på den måde”.

Mavefornemmelsen er et vigtigt værktøj

Op til Silhuet Festivalen har eleverne arbejdet på at skræddersy aktiviteterne, så de passede til de gæsternes forskellige behov. Forberedelserne bestod bl.a. i at læse op på teorien, men eleverne reflekterede også over deres erfaringer fra deres tidligere arbejdspladser, og hvordan de kunne bruge den til festivalen.

“For os, der arbejder med borgere med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse til dagligt, har det her siddet på rygraden. Vi ved jo, hvad vi går ind til og hvad vi kan forvente. Men jeg tror, at de som fx kommer fra børnehaver og vuggestuer har været lidt nervøse omkring, hvordan de skulle håndtere det hele”, fortæller Susanne Klein Knoth, som til dagligt arbejder som ekstern hjemmevejleder i Kerteminde.

For Thomas, som kommer fra et job i en børnehave på Nordfyn, handlede det om at bruge sin professionelle tilgang og stole på sin mavefornemmelse:

“Jeg blev hele tiden nødt til at vurdere på, hvad festivalgæsterne kunne, og hvor deres grænser gik. Nogle vil jo rigtig gerne give og modtage knus, mens andre var afventende og lige skulle fornemme situationen. Det skal du kunne læse”.

Alle kan fiske efter komplimenter

En af de bedst besøgte boder var fiskedammen. Det var dog ikke fisk, som gæsterne kunne få på krogen – de kunne fiske hjerteformede sedler med komplimenter på. Her havde eleverne igen lagt kræfterne i for at skabe en stemning, som kunne give festivalgæsterne noget helt særligt med hjem i rygsækken.

“Det var vigtigt for os, at alle fik en god oplevelse, og at vi respekterede deres grænser. Der var fx en af gæsterne, som fiskede et knus op fra dammen. Jeg spurgte, om jeg skulle give ham et knus, eller om han bare ville have hjertet med hjem. Han ville helst have det med hjem, og det var jo rigtig fint, for så satte han også en klar grænse for mig, som jeg kunne arbejde med”, fortæller Thomas Jensen.

Netop kompliment-fiskedammen er en genganger fra forrige års festival, og derfor kunne eleverne også forbedre aktiviteten:

“Sidste år var der en af gæsterne, som desværre ikke kunne deltage, fordi hendes hånd ikke kunne gribe om fiskestangen. Men det fik vi løst i år med lidt gaffatape, og hun blev simpelthen så glad”, fortæller Susanne Klein Knoth, og Thomas Jensen supplerer: “Ja, og hun fiskede endda også et gavekort op til Vaffelhuset i Kerteminde, så det var jo en fed oplevelse for hende!”

Stof til eftertanke

Det var mange af de pædagogiske assistentelever, som kom hjem med meget mere end våde sokker. Deres deltagelse fik dem nemlig til at reflektere over, om de arbejdede det rigtige sted:

“Der var en, som tidligere har arbejdet i en vuggestue. Hun kom hjem og var fuldstændig overbevist om, at det fremadrettet skulle være borgere med psykisk eller fysisk funktionsnedsættelse, hun skulle arbejde med! Jeg blev da også endnu mere sikker på, at jeg arbejder det helt rigtige sted, og jeg skal tilbage hurtigst muligt, griner Susanne Klein Knoth.

Thomas Jensen, som tidligere har arbejdet med små børn, skal snart ud og arbejde med understøttende undervisning på en skole. Hans deltagelse i Silhuet Festivalen har fået ham til at reflektere lidt mere om sin fremtid inden for pædagogik:

“Når du arbejder med borgere med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, kan du med det samme mærke, når du gør noget godt. Du får så meget tilbage. Men du får også kontant afregning, hvis du gør noget forkert, og det tror jeg, jeg trives meget godt med. Så i fremtiden kunne jeg da godt tænke mig at arbejde på et værksted for netop den målgruppe.”

Tilmeld nyhedsbrev
Tak for din tilmelding